
Η βιογραφία του

Η σκηνοθετική του πορεία
Η πτώση του Φράνκο το 1975, απελευθερώνει νέες τάσεις και προοπτικές στην ισπανική τέχνη. Μια ολόκληρη κοινωνία, καταπιεσμένη για δεκαετίες, ψάχνει νέους δρόμους να εκφραστεί και η δυναμική αυτή θα βρει εκφραστές και στην 7η τέχνη. Ο Almodóvar επηρεάζεται βαθιά και βρίσκει "στέγη" στη Movida, ένα
ανατρεπτικό καλλιτεχνικό κίνημα της ισπανικής πρωτεύουσας που γεννήθηκε το 1975. Ταυτόχρονα, πειραματίζεται σκηνοθετικά γυρνώντας μικρού μήκους ταινίες. Τότε περίπου, θα γνωρίσει και την πρώτη του μούσα, με την οποία θα συνεργαστεί για την επόμενη δεκαετία, την Carmen Maura. Η πρώτη μεγάλη μήκους ταινία του γυρίζεται το 1980, με τίτλο "Η Πέπη, η Λούσυ, η Μπομ και τα άλλα κορίτσια". Στη συνέχεια, έχοντας ήδη πετύχει μια αναγνωρισιμότητα, ειδικά στο νεανικό κοινό, γυρίζει τον "Λαβύρινθο του Πάθους" και έπειτα το πρώτο του αριστούργημα, όπως αποκαλέστηκε, την απολαυστική, σουρεαλιστική κωμωδία "αμαρτωλές καλόγριες". Το "Μια ζωή ταλαιπωρία", το 1984, θα είναι το πρώτο του δράμα, που θα γνωρίσει μάλιστα επιτυχία εκτός των ισπανικών συνόρων. Το
"Ματαντόρ" και ο "Νόμος του πόθου" (μια ταινία με πρωταγωνιστή έναν gay σκηνοθέτη, η πιο προσωπική στιγμή της καριέρας του, όπως δήλωσε ο ίδιος) θα είναι οι δυο επόμενες ταινίες του, μέχρι που το 1988, με
"Ματαντόρ" και ο "Νόμος του πόθου" (μια ταινία με πρωταγωνιστή έναν gay σκηνοθέτη, η πιο προσωπική στιγμή της καριέρας του, όπως δήλωσε ο ίδιος) θα είναι οι δυο επόμενες ταινίες του, μέχρι που το 1988, με
το "Γυναίκες στα πρόθυρα νευρικής κρίσης" θα εκτοξευτεί η καριέρα του και θα φτάσει στις υποψηφιότητες των όσκαρ. Από εκεί και έπειτα, όλες σχεδόν οι ταινίες του, λιγότερο ή περισσότερο, γνωρίζουν επιτυχία και τον καθιστούν έναν από τους πιο καταξιωμένους σκηνοθέτες στην παγκόσμια κινηματογραφική σκηνή. Το "Όλα για τη μητέρα μου", το 1999, θα του χαρίσει το βραβείο σκηνοθεσίας στο φεστιβάλ των Καννών και το όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας. Ανάμεσα στα δεκάδες άλλα ευρωπαϊκά και διεθνή βραβεία, θα επιστρέψει στα όσκαρ το 2002 με το συγκλονιστικό δράμα "Μίλα της" και θα αποσπάσει το βραβείο πρωτότυπου σεναρίου. Από το 1980 μέχρι σήμερα έγραψε και σκηνοθέτησε 20 μεγάλου μήκους ταινίες.
Ο Almodóvar και οι γυναίκες



Χωρίς περιστροφές
Πέρα από τα σαφή μηνύματα των ταινιών του σε σχέση με την LGBTQ κοινότητα, τους φορείς του AIDS και φυσικά την φρανκική δικτατορία, ο Almodóvar έχει επιλέξει να "ενοχλήσει" πολλούς, με τις κατά καιρούς δηλώσεις του. Κατηγόρησε ευθέως την καθολική εκκλησία για παιδεραστία, έχοντας μοιραστεί δημόσια σκηνές που αντίκρισε όσο φοιτούσε στο καθολικό σχολείο, ενώ το 2014, μαζί με άλλους Ισπανούς καλλιτέχνες, κάλεσε σε μποϊκοτάζ ενάντια στο Ισραήλ, με γράμμα που εξαπέλυε δριμύ κατηγορώ στους Ισραηλινούς για τις δολοφονίες των Παλαιστινίων και μιλούσε για σύγχρονο Απαρτχάιντ.
Ο Almodóvar είναι ένας δημιουργός που, συνήθως, σιχαίνεσαι ή λατρεύεις. Η ασυνήθιστη αισθητική του, οι εκκεντρικοί χαρακτήρες του, ο σουρεαλισμός της πλοκής των έργων του, είναι αδύνατο να αφήσουν κάποιον/α αδιάφορο. Έχει αποκαλεστεί κακόγουστος, έχει κατηγορηθεί για ανούσιο εντυπωσιασμό, ακόμα και για μισογυνισμό. Το ιδιαίτερο αυτό στιλ του, πάντως, η προσωπική αισθητική του σφραγίδα είναι ένας από τους λόγους που τον έφεραν στην κορυφή του παγκόσμιου κινηματογράφου. Επηρέασε τον σύγχρονο ισπανικό κινηματογράφο και έδωσε άλλη πνοή στην ευρωπαϊκή 7η τέχνη. Και όλα αυτά, γελώντας ειρωνικά απέναντι στο συντηρητισμό και τα ταμπού.
Οι ταινίες του: Πέπη, η Λούσυ, η Μπομ και τ' άλλα κορίτσια, Ο λαβύρινθος του πάθους, Αμαρτωλές καλόγριες, Μια ζωή ταλαιπωρία, Matador, Ο νόμος του πόθου, Γυναίκες στα πρόθυρα νευρικής κρίσης, Δέσε με!, Τα ψηλά τακούνια, Kika, Το μυστικό μου λουλούδι, Καυτή σάρκα, Όλα για τη μητέρα μου, Μίλα της, Κακή εκπαίδευση, Γύρνα πίσω, Ραγισμένες αγκαλιές, Το δέρμα που κατοικώ, Δεν κρατιέμαι, Julieta.
από freekoulo
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου